Nyheter om lojalitet och kundupplevelser

Nyheter

Nyheter om NPS®, lojalitet och engagemang

Här lägger vi löpande upp nyheter, info, boktips och teasers om event etc som har kopplingar till kundfokus, kundlojalitet, kundupplevelser, medarbetarengagemang samt hela resan som detta lojalitetsarbete handlar om.

Ny systemsamarbetspartner - prisbelönta Medallia

Glada nyheter. Vi är Medallias NPS-partner i Norden. Deras plattform, Medallia Experience Cloud, är marknadsledande inom hantering av kund- och medarbetarupplevelser. Samarbetet gör att vi kan utöka vårt erbjudande för uppdragsgivare som redan har Medallia. Samtidigt som vi kan erbjuda deras prisbelönta systemlösning till övriga befintliga och nya kunder.

Strax innan sommaren blev vi på MarketDirection kontaktade av Medallia som sökte NPS-partners i Norden. Medallia är ett SaaS-företag och har en plattform, Medallia Experience Cloud (MEC) som är marknadsledande inom datainsamling och visualisering av kund- och medarbetarinsikter.

MEC är väldigt kraftfullt och kan samla in upplevelser via många olika källor som tex via telefon, olika digitala kanaler, via video och sociala medier. Medallia ligger i framkant vad det gäller teknikutveckling vilket gör att vi på MarketDirection kan möta alla de befintliga och kommande systemkrav våra kunder kan tänkas ha.

Med vår NPS-expertis kan också Medallia erbjuda sina kunder det bästa tänkbara stödet när det kommer till att implementera och utveckla sina CX och NPS-program. Vi ser fram emot ett roligt och givande samarbete!

Öka förståelsen kring NPS-arbetet såsom Golfstore gör

Spana in ett i vårt tycke gott exempel på hur du kan öka förståelsen för NPS-arbetet ute i organisationen. För att sätta in medarbetarna i arbetet har Golfstore gjort flertalet lättsamma videoklipp med information om bakgrunden, syftet och målet med NPS-arbetet. Effekten har blivit ett duktigt taggat och engagerat team med starkt medlemsfokus. Till klippet >>>

Resultat från vår NPS-studie
Resultatrapport från vår studie om utmaningar inom NPS-arbetet

Vi söker Senior NPS/CX-expert

Vill du bli en i vårt team? Vi söker just nu en Senior NPS/CX-expert med kundansvar - med stor erfarenhet av Customer Experience- och NPS-arbete (Net Promoter Score). Som Senior NPS/CX-expert hjälper du våra uppdragsgivare att vidareutveckla sitt kundfokus och sina NPS-program. Det vi söker är en tillsvidareanställning på heltid. Sista ansökningsdag är 1 september 2021.

Intresserad? Hoppas det! Du kan läsa mer om tjänsten här >>>

Webinardags: 22 juni, kl 12-13! 

Varmt välkommen att anmäla dig till webinariet. Över 80 företag och än fler respondenter har deltagit i vår studie där vi genomfört en bredare kartläggning över olika utmaningar som kan dyka upp i NPS-arbetet. Nu har vi ett intressant och spännande resultat som vi vill dela med oss av på ett kostnadsfritt lunchwebinar. Är du nyfiken på vanliga och ovanliga utmaningar inom NPS-arbetets gång? Missa inte genomgången av studien.

Läs mer och anmäl dig här >>>

Webinardags 22 juni Genomgång av resultat från studie
Välkommen Golfstore ny kund till MarketDirection

Hej och starkt välkomna Golfstore!

Golfstore är till 100% medlemsägt och experter på golf och golfutrustning. Med runt 300 franchise ägda butiker i 6 länder är de en av Europas största fackhandelskedjor inom golf. Bakom varje butik står det en PGA-utbildad pro som är redo att hjälpa sina kunder till ett vassare och roligare golfande. Vi är så glada att få vara en del av Golfstores arbete med att skapa maxade kundupplevelser och medlemsservice i världsklass. Svinga lugnt!

Varmt välkomna INCERT!

För INCERT är det viktigt att lyssna och förstå sina samarbetspartners behov och önskemål och att ständigt utveckla samarbetet. Med en undersökning kommer INCERT få kvitto på hur de upplever samarbetet och leveransen, samt vilka områden som bör prioriteras i utvecklingsarbetet för att skapa ökad nöjdhet. Vi ser fram emot samarbetet och tackar för förtroendet och lovar att förvalta det väl! ❤️

Välkommen INCERT ny kund till MarketDirection
Basutbildning om NPS-metoden - online

Nu finns basutbildningen i NPS både på engelska & svenska

Nyligen lanserades en uppdaterad version av vår basutbildningen i NPS-metoden. Det är den svenska versionen som nu är uppdaterad och klar. Den engelska har varit uppe och rullat ett tag.

Den här online-versionen är på 35 minuter. Lite rappare än förra men fortfarande rejält matnyttig. Uppdateringar som gjorts bygger på input och tips som vi fått in via en utvärdering där över 400 deltagare tyckt till om den äldre versionen.

Bakgrunden till att basutbildningen kom till

Vi identifierade ett vanligt problem hos många företag som vill öka verksamhetens lojalitet och tillväxt med hjälp av NPS-metoden. Ofta är det enbart enskilda medarbetare som sitter på kompetensen och insikten om metoden och hur allt hänger ihop, vilket gör att man pratar förbi varandra när man inte talar samma språk och inte har förståelse för hur det fungerar.

Det blir problematiskt att engagera och involvera medarbetarna i arbetet när det finns medarbetare som inte förstår helheten, delmomenten, syftet och/eller sin roll i arbetet.

När förståelse saknas är det svårare att driva förändringsarbetet framåt, att komma vidare och nå de mål som ställts med ökad lojalitet och tillväxt. Då är det lätt att NPS-arbetet tappar fart eller går i stå.

När vi märkte att detta var ett återkommande problem tog vi fram en onlineutbildning som går igenom grunderna med NPS-metoden. Med basutbildningen får medarbetarna på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt input om lojalitetsarbetet och då både i teorin och praktiken.

Utbildning ser till att din verksamhet får:

  • En gemensam baskunskap om NPS-metoden.
  • Samma grund och språk att utgå ifrån.
  • Bättre förståelse för lojalitetsarbetet i stort.
  • Medarbetare som har förståelse för sin egen roll i arbetet och betydelse för kundupplevelsen.
  • Bättre engagemang och ökad samarbetsvilja.
  • Bättre förutsättningar att driva ett framgångsrikt förändringsarbete för att få fler ambassadörer.

Passar på att rikta ett ödmjukt och stort tack för feedbacken från deltagarna.❤️

Proff Norge sätter kunden först med stöd av NPS-arbetet

Vi har ett riktigt roligt samarbete med Proff i Norge - en del av Enento Group - som vi vill berätta om här. Till att börja med är det ett supertaggat team som lägger all energi och ger järnet att sätt kunden först med hjälp av NPS-programmet. I spetsen finns Linn Messel Williamsen, och Martin Adriansen. Målet är tydligt – att öka kundfokus i organisationen och stärka relationen till kunderna. Det ska göras genom ett starkt medarbetarengagemang och fördjupad kunskap om kunden.

Ta del av hela caset här >>>

Proff Customer first och NPS-arbete
Undersökning om utmaningar i NPS-arbetet

Spännande studie pågår - Varmt välkommen att delta!

Vi genomför just nu en studie där vi gör en bredare kartläggning över utmaningar som kan dyka upp i NPS-arbetet. Det är över 70 företag som deltagit i undersökningen och ännu fler respondenter. Den riktar sig till dig som jobbar med NPS. Undersökningen tar cirka 4 minuter att genomföra och deltagandet är anonymt. Alla som deltar kommer att få en resultatrapport med möjlighet att jämföra sitt eget arbete med andras. Hoppas du vill delta!

Länk till undersökningen - Delta och få en resultatrapport!

Edenred växlar upp i NPS-arbetet

Edenred, med välbekanta tjänster som Edenred Lunchförmån, Edenred Friskvårdsbidrag och Delicard gåvokort, tar ett stort kliv vidare i sitt NPS-arbete och etablerar ett övergripande tvärfunktionellt team. NPS-programmet har vuxit i omfattning successivt under första året genom att respektive funktionsområde tagit ansvar och bedrivit ett gediget utvecklingsarbete.

Ta del av hela caset här >>>

Edenred gasar på i NPS-arbetet
Anmälan till Webinar 25 mars - Engagera medarbetarna i NPS-arbetet

Webinardags! Tema: Så engagerar du medarbetarna i NPS-arbetet!

Varmt välkommen till vårt kostnadsfria webinar den 25 mars, klockan 13.00-14.00. Lyssna på när våra NPS-experter Johan Laudon och Dan Haneklint ger tips och inspiration på hur man involverar och engagerar sina medarbetare i NPS-arbetet.

Webinariet är genomfört. Roligt att intresset var så stort!

Nytt avsnitt i Lojalitetspodden - Engagera medarbetarna i NPS-arbetet

Denna gång får du tips och inspiration inom ett område som vi har sett kan vara lite utmanande med NPS-programmet – hur man skapar internt engagemang bland medarbetarna i sitt kundlojalitetsarbete.

Läs mer om och lyssna på poddavsnittet här

Poddavsnitt på Lojalitetspodden om engagera medarbetare i NPS-arbetet
NPS-experten tipsar om NPS-arbetet

Missa inte NPS-experten Johans löpande tips på LinkedIn

Kolla gärna in vår NPS-expert Johans löpande klipp med tips och idéer kring olika områden inom NPS-arbetet via Johans egen LinkedIn-sida eller genom att följa MarketDirection på LinkedIn. Ett av tipsen tar upp planeringen innan du uppstart av close-the-loop.

Följ oss på LinkedIn så missar du inte ett enda tips.

Vi söker medarbetare till vårt Systemteam

Våra uppdrag växer och därför förstärker vi nu vårt Systemteam. Vi söker en Systemare med erfarenhet och känsla för administration och utveckling.

Varmt välkommen att läsa mer här.

Jobba hos oss - vi söker medarbetare till vårt Systemteam

Positiva kundupplevelser ger energi!

Positiv feedback från kunder ger grym energi och bidrar till ökat engagemang bland medarbetarna! I filmklippet ser du en fin kundkommentar som UC har fått i en av sina undersökningar. En kommentar efter en bra kundupplevelse.

Fina kundupplevelser är värdefulla och sprider glädje åt fler.

Vi har under flera år jobbat tillsammans med UC AB där vi hjälper dem i deras NPS-program bland annat genom att mäta kundlojalitet (NPS) och utveckla kundupplevelser.

Det är glädje att läsa den härliga feedback UC får från sina kunder, som nedan - kundfeedback som är rolig för medarbetarna att ta del av och som triggar till att skapa fler fina kundupplevelser.

Visst blir man glad! Snyggt jobbat UC!

Välkommen till vårt webinarium 21/1!

Hur organiserar man sig för att få ut det mesta av sitt NPS-program? Vad krävs det för resurser, hur bör man fördela arbetet och vem bör äga ansvaret i olika frågor för att få bäst effekt av lojalitetsarbetet?

På webinariet ger vi exempel på framgångsrika sätt att organisera sig och hur du får en effektiv struktur på lojalitetsarbetet. Allt i syfte att maxa effekterna av NPS-programmet.

Webinarium om att driva effektiva NPS-program
MarketDirections julgåva till Läkare Utan Gränser

Julgåva kopplad till Läkare Utan Gränsers arbete med covid-19

Vi stöttar Läkare Utan Gränser löpande med undersökningshjälp pro bono. Utöver det ger vi en julgåva om 10 000 kr riktat till deras ovärderliga arbete kopplat till covid-19. Virus känner inga gränser. Det gör inte Läkare Utan gränsers arbete heller.

Läs mer om LUGs insatser kopplade till pandemin.

Rundabordssamtal - CX-utveckling, mätningar & medarbetarcoachning

Vi Teamar på! Denna gång tillsammans med ett härligt gäng kundcentrerade nätverkare. På agendan: "Effektiv CX-utveckling – mätningar och coachning av medarbetare". Med diskussion kring CX-mätningar och coachning för att utveckla kundupplevelsen.

Tusen tack alla deltagare! Ta del av några tips på området. 

Rundabordssamtal med CX-arbete i fokus
MarketDirection välkomnar Akademikliniken

Varmt välkommen Akademikliniken!

Roliga nyheter! Vi är glada och taggade att få välkomna Akademikliniken som ny kund. Ska bli riktigt kul att få samarbeta kring finslipning av kundupplevelser. 

Vi ser fram emot många givande stunder ihop. Nu kör vi!

Rundabordssamtal - Med fokus på promoters

Diskussionen gick varm på senaste Rundabordssamtalet. Temat var: Med fokus på promoters. Deltagarna var som vanligt bjussiga att dela med sig av sina erfarenheter och idéer på området. Roligt!

Punkter som det diskuterades kring var bland annat:
- Att arbeta strukturerat med sina promoters
- Identifiering av promoters beteenden & värden
- Sätt att boosta & utveckla relationen till promoters

Varmt tack till alla deltagare!

Rundabordssamtal om promoters och ambassadörsarbetet

Victoria Preger, Enento Group, ger en teaser om deras lojalitetsarbete

Victoria Preger, Marknadsdirektör på Enento Group, berättar kort om deras NPS-resa så här långt och hur det är att jobba med oss. Vi är så stolta och glada av att få vara med på resan tillsammans med detta kompetenta och grymma team.

Djupdykning i svarsfrekvens - rundabordssamtal

Det blev en finfin diskussion på det senaste Rundabordssamtalet - ett nätverksevent inom NPS-Nätverket - som hölls den 4 juni. Temaområdet för diskussionen var "Hur får man kunderna att vilja ge feedback?"

På nätverksträffen hölls en fördjupad diskussion kring svarsfrekvens i kundundersökningar. Vad är en bra svarsfrekvens, vilka faktorer påverkar den och hur kan man jobba för att öka svarsfrekvensen - var områden som diskuterades.

Kontentan blev att det är många faktorer som påverkar andelen som svarar på kundundersökningar och det gäller att ta till actions på fler plan för att nå ökad svarsfrekvens.

Några faktorer som påverkar svarandet (utan rangordning på effekt) som det diskuterades kring var bland annat: datakvalitet, metodval, tidpunkten för utskicket, befintlig kundrelation, avsändaren, längd på enkäten, målgrupp, rubrik i ämnesrad, ämne, design och utformning samt trygghet.

Att aktivt jobba med datakvaliteten är centralt för att få in fler svar. Det gäller att ha aktuella kontaktuppgifter. Här går det att skaffa sig rutiner för att upprätthålla god kvalitet på sin data.

Genom att göra en inventering i vilka faktorer som riskerar att påverka svarsfrekvensen och agera för att minimera påverkansgraden har man stora chanser att få en bra svarsfrekvens.

Under Rundabordssamtalet togs det också upp tips och idéer som kan stimulera till högre svarsaktiviteter. Till exempel som att skicka ut ett pre-letter med information om att "en undersökning är på gång" till de man riktar undersökningen till, är ett effektivt och uppskattat sätt att öka medvetenheten och viljan hos mottagaren.

Ett varmt tack till alla deltagare för en intressant och givande dialog.

Rundabordssamtal om Svarsfrekvens i kundundersökningar
Ta en paus och läs vårt senaste nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Teknisk Fastighetsservice

Välkommen Teknisk Fastighetsservice!

Har precis haft ett jättetrevligt uppstartsmöte med Barbro Karlsson och Björn Hultberg på Teknisk Fastighetsservice.

Vi är så glada och taggade att komma igång med automatiserade uppföljningsenkäter av deras serviceärenden.

Teknisk Fastighetsservice strävan är att kvalitetssäkra och säkerställa att de alltid utför sina serviceleveranser till maximal kundnöjdhet. Detta för att belysa vikten av att vårda sina kunder på absolut bästa sätt.

Helt rätt tänk att värna relationen till sina kunder och att involvera dem i företagets utvecklingen! Vi ser fram emot vårt samarbete. Varmt välkomna som uppdragsgivare!

Föredrag av Läkare utan gränser

Vi vill rikta ett ödmjukt och uppskattande tack till Anna Blideman, Oliver S. Schulz, Antonia Danielsson och Anna Enlund från Läkare Utan Gränser / Médecins Sans Frontières (MSF) som höll ett föredrag om sin verksamhet för våra mearbetare och kunder.

De berättade om hur det är att jobba i skarpt läge ute på fältet. Ett oerhört viktigt arbete! Berörande!

Vi är stolt Fältpartner till Läkare Utan Gränser! Du kan läsa mer om vårt samarbete här.

Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där de behövs mest. De bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Varje år utförs omkring 3 200 internationella fältarbetare, tillsammans med cirka 32 000 lokalanställda, uppdrag för Läkare Utan Gränser i över 70 länder runt om i världen. 1999 tilldelades Läkare Utan Gränser Nobels fredspris.

NPS-Studiebesök hos UC

NPS-Studiebesök hos UC

Stort tack Emma Pluntky Martin och Victoria Preger från UC för en lyckad eftermiddag och för att ni så frikostigt delade med er av ert lojalitetsarbete på NPS-Studiebesöket* den 7 november!

Temat var: Att involvera och engagera verksamhet och medarbetare inom lojalitetsarbetet, och vi fick bland annat höra hur UC byggt upp och jobbar med sitt cross-functional team, hur de satsat på internutbildning för ökad kunskap och förståelse av arbetet, hur de skapat engagemang och nyfikenhet kring kundinsikter och kundupplevelser.

Här är en topp-3-summering från nätverksträffen om hur man på bästa sätt kan få med sig hela verksamheten i lojalitetsarbetet:

1) Jobba strukturerat (med fasta ramar men friare tyglar inom ramarna), och bygga upp NPS-programmet successivt genom att skapa business case inom ett affärsområde och växla sen upp programmet efter det.

2) Hitta en eller flera interna eldsjälar och även externa stjärnor som boostar och effektiviserar arbetet.

3) Utbilda medarbetare inom NPS-metoden och involvera dem genom att lyfta fram alla positiva effekter och sprida peppande kundkommentarer.

Emma och Victoria, ni har gjort ett fantastiskt fint jobb!

*NPS-Studiebesök är en nätverksträff inom vårt NPS-Nätverk.

kontaktknapp