NPS SOM METOD

NPS-metoden nyckeltal KPI

NPS SOM METOD

NPS, Net Promoter Score, är idag ett centralt nyckeltal för många verksamheter och organisationer. Bakom framväxandet ligger bland annat den starka kopplingen som finns mellan lojalitet och tillväxt.

I sin allra enklaste form handlar NPS om att ställa rekommendationsfrågan i sin kundundersökning och räkna fram sitt nyckeltal. Men NPS är så oerhört mycket mer – särskilt om man vill ha kopplingen till tillväxt.

Vi på MarketDirection betraktar själva nyckeltalet mest som en bonus och en bekräftelse på att man är på rätt väg. Det är vägen framåt, förändringsprojekten, det ökade kundfokuset och de förbättrade kundupplevelserna som är framgångskonceptet. Och ännu mer en effektiv motor som skapar positiv förändring och utveckling.

TILLVÄXTMETOD FÖR ÖKAD KUNDLOJALITET

Metoden bygger på omfattande och mångårig forskning och därefter praktisk tillämpning och vidareutveckling. Bakom forskningen står amerikanska Bain & Company med Fred Reicheld i spetsen, tillsammans med Satmetrix.

Genom att löpande stämma av kundernas upplevelser och relation till din verksamhet får du reda på vad som påverkar lojaliteten och var det finns brister i att möta de förväntningar, behov och önskemål som kunderna har. Det gör att du kan prioritera mellan olika förbättrings- och utvecklingsområden och skapa rätt förutsättningar att öka lojaliteten.

Arbetssättet har också vuxit i popularitet när det kommer till nöjda och lojala medarbetare och används idag som en del av interna medarbetarundersökningar. Det finns ett tydligt samband mellan kund- och medarbetarlojalitet och NPS, och rätt applicerat blir eNPS (employee NPS) ett kraftfullt verktyg för chefer och HR-ansvariga i coachningen av sina medarbetare.

Processflöde för ett NPS-program
Ambassadörer är lojala och lönsamma kund

3 x VINNARE

Här skapar du en win-win för företaget, medarbetarna och kunderna. Både kund och medarbetare sätts i fokus, och direkt när du startar ett NPS-program kommer du att märka av positiva effekter. Men full effekt av ditt program får du först över tid när processer och strukturer har satt sig och förändringsprojekt för att förbättra kundupplevelserna genomförts.

Under resans gång har du och dina medarbetare många olika typer av utmaningar och möjligheter framför er – att ha en välbeprövad och etablerad metod i ryggen skapar trygghet för både organisation och medarbetare.

Du får fler ambassadörer & glädjespridare

Men också så mycket mer. Till exempel:
  • Fler nya kunder
  • Förlängd kundlivslängd
  • Ökad försäljning
  • Ökad tillväxt och lönsamhet
  • Stärkt konkurrenskraft
  • Taggade medarbetare
Inte minst: ett roligt, inspirerande och spännande sätt att utvecklas på där kunden är i fokus.
NPS som metod, få ambassadörer och ökad kundlojalitet
Är NPS något för ditt företag? För ökad kundlojalitet

ÄR NPS NÅGOT FÖR DITT FÖRETAG?

Har ditt företag som mål att få lojalare kunder och vill veta om NPS-metoden är något för er? Då är vår utbildningsworkshop något för dig. Där får du reda på vad NPS innebär lite mer på djupet och vad arbetet kan leda till just för er.

Vi kommer gärna förbi och håller vår uppskattade introduktionsutbildning om NPS: om forskningen, grunderna i metodiken och hur ett NPS-program fungerar. Efter workshopen är det lättare för er att fatta beslut om nästa steg för ditt företag.

INTRESSERAD AV NPS-METODEN?

Hör av dig så berättar vi gärna mer om Net Promoter Score och metoden som ligger bakom ett framgångsrikt lojalitetsarbete. 

När du registrerar dina uppgifter kommer vi att ta kontakt med dig för att följa upp din fråga. Vi kommer även att lägga in dina uppgifter i vårt crm-system i samma syfte. I och med att du lämnar dina uppgifter här anses du ha godkänt detta. Om du vill att vi raderar, rättar eller ändrar dina uppgifter är du välkommen att kontakta oss på gdpr[at]marketdirection.se. Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles sekretesspolicy och användarvillkor gäller.

Ange dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig.