
FAQ
FAQ - vanliga frågor om NPS® och eNPS®
Under årens lopp har vi fått en och annan fråga om NPS. I denna FAQ om Net Promoter Score® har vi samlat några av de mest återkommande frågorna. Du hittar svaren under respektive fråga.
Inom respektive grupp har man snarlika beteendemönster. För att kunna flytta kunderna effektivt framåt i lojalitetsgrad har man olika stödinsatser beroende på svarsgrupp.
Kundupplevelsemätning. Medan en kundupplevelsemätning (även kallat transaktionsmätning) är en utvärdering av kundens upplevelse i en specifik kundinteraktion (t.ex. kundsupport, leverans, utbildning). I en transaktionsmätning ställs normalt inte NPS-frågan. I alla fall inte om företaget/organisationen genomför relationsmätningar mot hela kundbasen.
Mellan norra och södra Europa kan det finnas viss skillnad, och om man jämför två ytterligheter som Brasilien och Japan finns det större skillnad baserad på kultur. Det gör att viss hänsyn i analysen kan behöva göras till eventuella kulturella skillnader. Målet med lojalitetsarbetet är att utveckla utifrån vad som driver kundernas lojalitet och att se till att kunder får så bra och fina kundupplevelser som möjligt. Rekommendationsfrågan med tilläggsfrågor ger din verksamhet förståelse och insikter i vad som behövs för att stärka lojaliteten, utifrån resultatet på den egna marknaden.
Det är dock viktigt att nämna att NPS-värdet INTE bör jämföras mellan olika branscher. Varje bransch har i regel en egen nivå i värde, och därmed olika genomsnittsvärden för branschen.