
Nyheter
Nyheter om NPS®, lojalitet och engagemang
Här lägger vi löpande upp nyheter, info, boktips och teasers om event etc som har kopplingar till kundfokus, kundlojalitet, kundupplevelser, medarbetarengagemang samt hela resan som detta lojalitetsarbete handlar om.

Alstra Energi är ny kund till oss!
Varmt välkomna Alstra Energi med alla medarbetare som ny kund till oss! Så roligt att få hjälpa deras fina verksamhet med deras högt uppsatta mål om att ha riktigt nöjda kunder och där varje kund ska känna sig unik - samt att de värdesätter den personliga relationen högt! Det gillar vi!
Vi har haft ett uppstartsmöte med Alstra Energi. Det känns i väggarna när man har att göra med ett företag som är genuint intresserade av att ta hand om sina kunder. Den känslan var påtaglig här.
Nyfiken på Alstra Energi? Alstra Energi förser villaägare i södra Sverige med solcellsanläggningar. De har en lång erfarenhet av solcellsanläggningar och finns till för att ge människor energi för ett hållbart liv. Deras motto är att det ska vara enkelt, tryggt och lönsamt att ha en solcellsanläggning. Du kan läsa mer om Alstra Energi här.
Varmt välkommen till oss Sitevision!
Vi på MarketDirection vill hälsa alla på Sitevision varmt välkomna till oss! Så glada att få jobba med er och guida er i ert NPS- och kunddrivna affärsutvecklingsarbete.
Nyligen var Niklas Borgsved och Johan Laudon nere på plats på deras riktigt snygga kontor i Örebro och träffade ett glatt och motiverat Sitevision-team för ett uppstartsmöte.
Nyfiken på Sitevision? Sitevisions tjänster gör att det är enkelt att kommunicera för att engagera! Läs mer om Sitevision och spana in deras webbpubliceringsverktyg (CMS) för webbplatser och sociala intranät här.
Roligt att få komma igång! Vi ser fram emot denna resa ihop.
Vi poddar på!
Nu finns det två till poddavsnitt att lyssna på.
I det ena avsnittet - 23. Vad är ett bra NPS? - diskuterar vi vad som är ett bra eller dåligt NPS och vad man ska tänka på vid jämförelse av NPS. Om man nu ska jämföra sig med andra över huvud taget.
I det andra - 24. Vilse i systemdjungeln? - går vi igenom och guidar dig i olika systemlösningar kopplade till NPS-arbetet.
Du hittar avsnitt 23 och 24 här.
Trevlig lyssning!
Intressant CX-artikel i Harvard Business Review!
“Executives Need to Invest in Understanding the Customer Experience” av Joe McKendrick och Andy Thurai – 8 mars, 2023
I den här artikeln är det mycket fokus på vikten av att känna och förstå sina kunder och att sprida kundinsikterna ut i organisationen. Artikeln tar upp problem som kan uppstå när man har hierarkiska ledningsstrukturer och stuprörsformade organisationer.
Detta gagnar inte kunderna och deras upplevelser. Här behöver ledning och chefer verka för att tänka bredare och se till att alla inom organisationen är mer lyhörda – och mer empatiska – för kundernas behov.
Det finns stora vinningar med att företagsledarna själva skapar en tydlig kundcentrerad vision som förenar organisationen bakom det viktiga och nödvändiga CX-arbetet och ser till att ta bort de hinder som står i vägen.
Nyckeln till CX framåt är förmågan att omvandla data till handlingsbara insikter. Det gäller att fokusera på kunden och både de kända/förväntade problemen samt de eventuellt okända problemen. Och det gäller att satsa på att se till att skapa en genuin och starkare relation till kunderna och se till att deras känslor för verksamheten är rätt. För att lyckas måste kundupplevelsen stå i centrum i ledningens beslutsfattande.
Utdrag från artikeln: “When connecting with a company to make a purchase or get a question answered — be it on a sales floor, over the phone, or online - one can intuitively sense the environment of that company. They can tell whether it’s an inspiring and innovative place to work and cares about its customers and community, or is a terrible place to work that doesn’t respect customers and has a stagnant corporate culture.”
*******
Spännande frågor att ställa sig: Vad har kunderna för känslor för vår verksamhet? Hur upplever de att det är att vara kund hos oss? Vad sänder vi ut för signaler? Förstår, uppmärksammar och månar vi tillräckligt om kunderna?
För att få till ett välfungerande CX-arbete på det sätt som beskrivs - passar NPS-metodens arbetssätt och processer in väl.


Nytt poddavsnitt i Lojalitetspodden
Vi fortsätter med våra korta poddklipp som du kan lyssna på i pausen eller farten. Den här gången pratar NPS-experterna Niklas och Johan om alla vinnare som följer av att jobba med NPS-metoden. Att det är just så många vinnare gör det så grymt motiverande att driva förändring med stöd av NPS-metoden och att få växa tillsammans med kunderna. Du hittar senaste avsnittet här. Trevlig lyssning!
Varmt välkommen OP System
Vi är så glada att ha fått förtroendet att hjälpa OP System vidareutveckla och stärka relationen till sina kunder. Arbetet startar med en nulägesanalys och relationsundersökning för att identifiera prioriterade utvecklingsområden för kommande förändringsarbete.
OP System levererar kompletta system av utrustning för modern materialhantering, återvinning och avfallshantering både mobilt och stationärt.
Återvinningsbranschen är en framtidsbransch där det hela tiden utvecklas nya lösningar för att ta tillvara på och återvinna material. OP System är måna om att noggrant följa utvecklingen för att ligga i framkant och för att kunna erbjuda sina kunder det bästa. Det skapar i sin tur förutsättningar för en bättre miljö, för dig och för kommande generationer. 😊
Det ska bli spännande och roligt att få vara med på er NPS-resa.


Föreläsning på IHM Business School
I början på februari föreläste vår NPS-expert Johan Laudon på IHM Business School för studenterna på kursen Customer Insights Fundamentals. Johan pratade om NPS-metoden och hur man arbetar med den för att förbättra kundupplevelser och stärka kundrelationen. Det var ett taggat och nyfiket team som hade många intressanta frågor. Roligt att föreläsa för vetgiriga studenter som gillar kundupplevelser lika mycket som vi!
Det är nytt liv i Lojalitetspodden
En finfin nyhet är att vi har väckt nytt liv i Lojalitetspodden. Faktum är att det redan finns flertalet avsnitt i den nya tappningen - som innebär kortare och intensivare poddavsnitt som du kan lyssna på i farten eller i pausen. Nya avsnitt är Inflation i NPS-frågan, om Skalan och sura gubbar samt Tripp trapp trull.
Andas in, andas ut och lyssna på Lojalitetspodden.

Varmt välkommen till oss Joshua!
I takt med olika roliga satsningar som vi har i pipeline har vi anställt Joshua Bäckstrom som systemadministratör hos oss. Joshua har gått Högskoleingenjörsprogram i datateknik och med hans kompetens i såväl front end som back end stärker vi upp vår kompetens finfint på systemsidan.
Roligt att få ha dig ombord Joshua! Vi ser fram emot att få ha dig som kollega.
Dags för 10:e upplagan av konferens- och nätverksträffen NPS-Dagen!
Den 13 oktober klockan 13.30 öppnar vi upp portarna för jubileumsomgången av NPS-Dagen. Det ska bli så roligt att få träffa alla er som också är intresserade av kunddriven affärsutveckling med stöd av NPS-metoden. Klockan 14.00-17.00 sätter vi igång nätverksträffen och har en intensiv och innehållsrik halvdag tillsammans.
Här kommer vi att inspireras, få tips, dela erfarenheter och få insikter inom kundlojalitet och hur man driver ett effektivt förändrings- och NPS-arbete.
Utöver våra NPS-experter som föreläsare har vi två riktigt fina case på agendan. Det ena står Tove Sylten från Skanska Rental för. Tove kommer att berätta om hur de med hjälp av smart paketering och internkommunikation tagit sitt NPS-arbete till nästa nivå.
I det andra caset är det Anna Ehnlund Martinussen från Läkare Utan Gränser som frikostigt delar med sig om hur de effektiviserade NPS-arbetet med kundsegmentering på affärsvärden.
Så det blir en portion medarbetarengagemang och hur man driver ett effektfullt NPS-arbete med hjälp av kampanjorienterad affärsutveckling OCH en portion NPS-ekonomi där vi kopplar NPS-arbetet till affären.
Roligt att anmälningarna trillar in allt eftersom. Men det finns fortfarande platser kvar!
Webinar: Kampanjdriven utveckling
Många företag som driver NPS-program har problem att gå från analys till action och att engagera organisationen i NPS-arbetet. Anmäl dig till vårt webinar den 31 augusti! och få inspiration samt ta del av några tips hur du löser eller undviker detta. Temat för omgången är: "Effektivisera NPS-arbetet med kampanjdriven utveckling". Tiden är kl 12.00-12.30, ett lagom lunchpass.
Att driva utveckling tillsammans med kund - om att ha en egen kundpanel
re:member är ett varumärke som ägs av Entercard, ett av Skandinaviens ledande kreditmarknadsbolag. re:member erbjuder både kreditkort och privatlån, och tillhandahåller moderna betallösningar. Med hjälp av en alldeles egen kundpanel driver de utveckling och förändring utifrån kund, och tillsammans med kundpanelen skapar de efterfrågade produkter, tjänster och upplevelser.
2015 startades samarbetet re:member kundpanel. Det innebär att vi haft ett mångårigt och roligt teamwork med en härlig blandning av undersökningsprojekt som fångat upp kundernas åsikter och tankar alltefter verksamheten växt.
Ladda ner ett rykande färskt case om re:member kundpanel.

Hej och välkommen Marcus!
Vi är mycket glada att få presentera och välkomna vår nya kollega Marcus. Med ett genuint intresse för IT, utvecklande, datorer och, som en extra krydda i tillvaron, att producera musik kommer han att jobba som systemadministratör. Det innebär att han stärker upp vårt redan starka systemteam.
Roligt Marcus!
Nyfiken på Smarta quizar?
På temat - Öka kunskapen och förståelsen för NPS-arbetet inom organisationen med hjälp av Smarta Quizar - höll vi ett NPS-webinar nyligen. Vi använder Smarta quizar hos våra uppdragsgivare för att på effektivt, roligt och inspirerande sätt:
- Sprida kundinsikter & info om NPS-arbete
- Utbilda om NPS-metoden
- Identifiera gap i kunskap & kundinsikter
- Sätta NPS-arbetet i ett begripligt sammanhang
- Öka kundfokuset
- Involvera, engagera & peppa medarbetarna i lojalitetsarbetet

Julgåva till Barncancerfonden
Som julgåva i år skänker vi 10 000 kronor till vår pro bono-kund Barncancerfondens nationella arbete. Barncancerfonden är en stöd- och påverkansorganisation som arbetar nationellt och lokalt för att varje barn och familj kan leva ett gott och långt liv.
De är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige och fungerar som ett viktigt och värdefullt nav i kampen mot barncancer. Pengar som skänks till Barncancerfonden nationellt går till tre ändamål: forskning, råd & stöd och information. Stort tack för ert fina och viktiga arbete.
Sedan 2017 har vi stöttat Barncancerfonden genom att utan kostnad genomföra webbundersökningar som hjälper Barncancerfonden att samla in givarnas erfarenheter och upplevelser av olika delar av hemsidan samt deras kontakt med givarservice.
Vi stöttar också med att följa upp deras event som till exempel Run of Hope samt samlar in åsikter från företags- och föreningskontakter. Utöver undersökningarna tillhandahåller vi resultatrapporter och är bollplank i analysarbetet.
Genom att löpande fånga upp givarnas åsikter har det blivit mycket enklare för Barncancerfonden att ständigt hålla koll och fatta beslut om vilka prioriteringar i utvecklings- och förbättringsarbetet som behöver göras för att underlätta givarprocessen, erbjuda rätt och tillräcklig information och riktigt bra givarservice.
Vi är jättestolta över detta samarbete!
Nytt webinartillfälle 19 januari 2022
Tema - Öka kunskapen och förståelsen för NPS-arbetet inom organisationen. Det är vanligt att NPS-arbetet inte får full effekt på grund av att medarbetarna inom organisationen saknar kunskap och förståelse för helhet eller delmoment i lojalitetsarbetet. Det kan du råda bot på.
Vi ger dig tips på hur du; utbildar, sätter NPS-arbetet i ett begripligt sammanhang och triggar medarbetarnas intresse att driva förändring utifrån kund - med hjälp av något så enkelt som smarta quizar.


Jobba hos oss? Vi söker en Systemare!
Våra uppdrag växer och därför förstärker vi nu vårt systemteam - igen. Vi söker efter Systemare med erfarenhet av och starkt intresse för såväl löpande drift som utveckling och design. Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid.
Att jobba som Systemare hos oss innebär varierande arbetsuppgifter som genomförande av undersökningsprojekt, drift, kvalitetssäkring, utveckling & underhåll av IT-system samt att ge stöd & support till dina kollegor och våra uppdragsgivare. Läs mer om tjänsten här!
Varmt välkommen att skicka in ditt cv och några rader om dig själv till Johan Laudon, johan[at]marketdirection.se, 070-743 77 83.
Hur MJUKA värden kan kompletteras med HÅRDA
Att jobba med NPS-metoden är i grunden att jobba med MJUKA värden. Det gäller att lära känna och förstå kunderna och att skapa värden och upplevelser utifrån vad de efterfrågar och uppskattar.
Med hjälp av att fråga, lyssna, utveckla, följa upp och ta hand om kunderna har din verksamhet möjlighet att stärka relationen och få riktigt och verkligt lojala kunder. De som finns med dig över tid oavsett vad som kan locka vid sidan om.
Det är vanligt att det internt inom verksamheten efterfrågas HÅRDA värden i form av siffror som påvisar de ekonomiska värdena verksamheten får av att utveckla och driva förändring med NPS-metoden.
Bra att veta är då att det finns fler möjligheter att visa de ekonomiska vinningarna av lojalitetsarbetet (och skillnader mellan de olika lojalitetsgrupperingarna Negativa, Passiva och Ambassadörer).
Här vill vi tipsa om en artikel i magasin Harvard Business Review (nov/dec 2021) om Net Promoter 3.0 författad av Fred Reichheld (forskare och grundare av NPS®), Darci Darnell och Maureen Burns (båda från Bain & co) där du får reda på det senaste nytt hur du kopplar ett ekonomiskt värde till ditt NPS-arbete - så att fler förstår vilket kraftfullt verktyg och arbetssätt NPS-metoden är. (OBS! Artikeln kräver att du är prenumerant för att kunna läsas).
Deras exempel går ut på att ta reda varför en ny kund blev just kund och sedan följa dem över tid. Vägen in till att bli kund kan till exempel vara via en kampanj, säljkontakt, rekommendation etc.
Genom att jämföra varför man blev kund går det att se att ”kundvärde” över tid skiljer sig åt mellan ”förtjänade kunder” – som kommit in genom rekommendation eller företagets goda rykte och ”köpta” kunder – de kunder som man på något sätt betalat för att få in, exempelvis genom kampanjer, säljarbete eller reklam. Där de som kom in rekommendationsvägen tillför ett tydligt högre värde. Men då gäller det att rekommendationen var en "verklig" rekommendation och inte "köpt" sådan (tipsa-en-vän-och-få-rabatt).
Vi vill påminna om att man i siffervärlden inte får tappa bort syftet - att skapa och bevara en stark och varaktig relation till dina kunder. Det är då man får en win-win-win. Då får du gladare kunder, medarbetare som trivs bättre och en mer lönsam verksamhet.

Ny systemsamarbetspartner Medallia
Glada nyheter. Vi är Medallias NPS-partner i Norden. Deras plattform, Medallia Experience Cloud, är marknadsledande inom hantering av kund- och medarbetarupplevelser. Samarbetet gör att vi kan utöka vårt erbjudande för uppdragsgivare som redan har Medallia. Samtidigt som vi kan erbjuda deras prisbelönta systemlösning till övriga befintliga och nya kunder.
Strax innan sommaren blev vi på MarketDirection kontaktade av Medallia som sökte NPS-partners i Norden. Medallia är ett SaaS-företag och har en plattform, Medallia Experience Cloud (MEC) som är marknadsledande inom datainsamling och visualisering av kund- och medarbetarinsikter.
MEC är väldigt kraftfullt och kan samla in upplevelser via många olika källor som tex via telefon, olika digitala kanaler, via video och sociala medier. Medallia ligger i framkant vad det gäller teknikutveckling vilket gör att vi på MarketDirection kan möta alla de befintliga och kommande systemkrav våra kunder kan tänkas ha.
Med vår NPS-expertis kan också Medallia erbjuda sina kunder det bästa tänkbara stödet när det kommer till att implementera och utveckla sina CX och NPS-program. Vi ser fram emot ett roligt och givande samarbete!
Öka förståelsen kring NPS-arbetet såsom Golfstore gör
Spana in ett i vårt tycke gott exempel på hur du kan öka förståelsen för NPS-arbetet ute i organisationen. För att sätta in medarbetarna i arbetet har Golfstore gjort flertalet lättsamma videoklipp med information om bakgrunden, syftet och målet med NPS-arbetet. Effekten har blivit ett duktigt taggat och engagerat team med starkt medlemsfokus. Till klippet >>>
Vi söker Senior NPS/CX-expert
Vill du bli en i vårt team? Vi söker just nu en Senior NPS/CX-expert med kundansvar - med stor erfarenhet av Customer Experience- och NPS-arbete (Net Promoter Score). Som Senior NPS/CX-expert hjälper du våra uppdragsgivare att vidareutveckla sitt kundfokus och sina NPS-program. Det vi söker är en tillsvidareanställning på heltid. Sista ansökningsdag är 1 september 2021.
Intresserad? Hoppas det! Du kan läsa mer om tjänsten här >>>
Webinardags: 22 juni, kl 12-13!
Varmt välkommen att anmäla dig till webinariet. Över 80 företag och än fler respondenter har deltagit i vår studie där vi genomfört en bredare kartläggning över olika utmaningar som kan dyka upp i NPS-arbetet. Nu har vi ett intressant och spännande resultat som vi vill dela med oss av på ett kostnadsfritt lunchwebinar. Är du nyfiken på vanliga och ovanliga utmaningar inom NPS-arbetets gång? Missa inte genomgången av studien.

Hej och starkt välkomna Golfstore!
Golfstore är till 100% medlemsägt och experter på golf och golfutrustning. Med runt 300 franchise ägda butiker i 6 länder är de en av Europas största fackhandelskedjor inom golf. Bakom varje butik står det en PGA-utbildad pro som är redo att hjälpa sina kunder till ett vassare och roligare golfande. Vi är så glada att få vara en del av Golfstores arbete med att skapa maxade kundupplevelser och medlemsservice i världsklass. Svinga lugnt!
Varmt välkomna INCERT!
För INCERT är det viktigt att lyssna och förstå sina samarbetspartners behov och önskemål och att ständigt utveckla samarbetet. Med en undersökning kommer INCERT få kvitto på hur de upplever samarbetet och leveransen, samt vilka områden som bör prioriteras i utvecklingsarbetet för att skapa ökad nöjdhet. Vi ser fram emot samarbetet och tackar för förtroendet och lovar att förvalta det väl! ❤️

Nu finns basutbildningen i NPS både på engelska & svenska
Nyligen lanserades en uppdaterad version av vår basutbildningen i NPS-metoden. Det är den svenska versionen som nu är uppdaterad och klar. Den engelska har varit uppe och rullat ett tag.
Den här online-versionen är på 35 minuter. Lite rappare än förra men fortfarande rejält matnyttig. Uppdateringar som gjorts bygger på input och tips som vi fått in via en utvärdering där över 400 deltagare tyckt till om den äldre versionen.
Bakgrunden till att basutbildningen kom till
Vi identifierade ett vanligt problem hos många företag som vill öka verksamhetens lojalitet och tillväxt med hjälp av NPS-metoden. Ofta är det enbart enskilda medarbetare som sitter på kompetensen och insikten om metoden och hur allt hänger ihop, vilket gör att man pratar förbi varandra när man inte talar samma språk och inte har förståelse för hur det fungerar.
Det blir problematiskt att engagera och involvera medarbetarna i arbetet när det finns medarbetare som inte förstår helheten, delmomenten, syftet och/eller sin roll i arbetet.
När förståelse saknas är det svårare att driva förändringsarbetet framåt, att komma vidare och nå de mål som ställts med ökad lojalitet och tillväxt. Då är det lätt att NPS-arbetet tappar fart eller går i stå.
När vi märkte att detta var ett återkommande problem tog vi fram en onlineutbildning som går igenom grunderna med NPS-metoden. Med basutbildningen får medarbetarna på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt input om lojalitetsarbetet och då både i teorin och praktiken.
Utbildning ser till att din verksamhet får:
- En gemensam baskunskap om NPS-metoden.
- Samma grund och språk att utgå ifrån.
- Bättre förståelse för lojalitetsarbetet i stort.
- Medarbetare som har förståelse för sin egen roll i arbetet och betydelse för kundupplevelsen.
- Bättre engagemang och ökad samarbetsvilja.
- Bättre förutsättningar att driva ett framgångsrikt förändringsarbete för att få fler ambassadörer.
Passar på att rikta ett ödmjukt och stort tack för feedbacken från deltagarna.❤️
Proff Norge sätter kunden först med stöd av NPS-arbetet
Vi har ett riktigt roligt samarbete med Proff i Norge - en del av Enento Group - som vi vill berätta om här. Till att börja med är det ett supertaggat team som lägger all energi och ger järnet att sätt kunden först med hjälp av NPS-programmet. I spetsen finns Linn Messel Williamsen, och Martin Adriansen. Målet är tydligt – att öka kundfokus i organisationen och stärka relationen till kunderna. Det ska göras genom ett starkt medarbetarengagemang och fördjupad kunskap om kunden.
Spännande studie pågår - Varmt välkommen att delta!
Vi genomför just nu en studie där vi gör en bredare kartläggning över utmaningar som kan dyka upp i NPS-arbetet. Det är över 70 företag som deltagit i undersökningen och ännu fler respondenter. Den riktar sig till dig som jobbar med NPS. Undersökningen tar cirka 4 minuter att genomföra och deltagandet är anonymt. Alla som deltar kommer att få en resultatrapport med möjlighet att jämföra sitt eget arbete med andras. Hoppas du vill delta!
Edenred växlar upp i NPS-arbetet
Edenred, med välbekanta tjänster som Edenred Lunchförmån, Edenred Friskvårdsbidrag och Delicard gåvokort, tar ett stort kliv vidare i sitt NPS-arbete och etablerar ett övergripande tvärfunktionellt team. NPS-programmet har vuxit i omfattning successivt under första året genom att respektive funktionsområde tagit ansvar och bedrivit ett gediget utvecklingsarbete.

Webinardags! Tema: Så engagerar du medarbetarna i NPS-arbetet!
Varmt välkommen till vårt kostnadsfria webinar den 25 mars, klockan 13.00-14.00. Lyssna på när våra NPS-experter Johan Laudon och Dan Haneklint ger tips och inspiration på hur man involverar och engagerar sina medarbetare i NPS-arbetet.
Webinariet är genomfört. Roligt att intresset var så stort!
Nytt avsnitt i Lojalitetspodden - Engagera medarbetarna i NPS-arbetet
Denna gång får du tips och inspiration inom ett område som vi har sett kan vara lite utmanande med NPS-programmet – hur man skapar internt engagemang bland medarbetarna i sitt kundlojalitetsarbete.
Missa inte NPS-experten Johans löpande tips på LinkedIn
Kolla gärna in vår NPS-expert Johans löpande klipp med tips och idéer kring olika områden inom NPS-arbetet via Johans egen LinkedIn-sida eller genom att följa MarketDirection på LinkedIn. Ett av tipsen tar upp planeringen innan du uppstart av close-the-loop.
Vi söker medarbetare till vårt Systemteam
Våra uppdrag växer och därför förstärker vi nu vårt Systemteam. Vi söker en Systemare med erfarenhet och känsla för administration och utveckling.
Positiva kundupplevelser ger energi!
Positiv feedback från kunder ger grym energi och bidrar till ökat engagemang bland medarbetarna! I filmklippet ser du en fin kundkommentar som UC har fått i en av sina undersökningar. En kommentar efter en bra kundupplevelse.
Fina kundupplevelser är värdefulla och sprider glädje åt fler.
Vi har under flera år jobbat tillsammans med UC AB där vi hjälper dem i deras NPS-program bland annat genom att mäta kundlojalitet (NPS) och utveckla kundupplevelser.
Det är glädje att läsa den härliga feedback UC får från sina kunder, som nedan - kundfeedback som är rolig för medarbetarna att ta del av och som triggar till att skapa fler fina kundupplevelser.
Visst blir man glad! Snyggt jobbat UC!
Välkommen till vårt webinarium 21/1!
Hur organiserar man sig för att få ut det mesta av sitt NPS-program? Vad krävs det för resurser, hur bör man fördela arbetet och vem bör äga ansvaret i olika frågor för att få bäst effekt av lojalitetsarbetet?
På webinariet ger vi exempel på framgångsrika sätt att organisera sig och hur du får en effektiv struktur på lojalitetsarbetet. Allt i syfte att maxa effekterna av NPS-programmet.


Julgåva kopplad till Läkare Utan Gränsers arbete med covid-19
Vi stöttar Läkare Utan Gränser löpande med undersökningshjälp pro bono. Utöver det ger vi en julgåva om 10 000 kr riktat till deras ovärderliga arbete kopplat till covid-19. Virus känner inga gränser. Det gör inte Läkare Utan gränsers arbete heller.
Rundabordssamtal - CX-utveckling, mätningar & medarbetarcoachning
Vi Teamar på! Denna gång tillsammans med ett härligt gäng kundcentrerade nätverkare. På agendan: "Effektiv CX-utveckling – mätningar och coachning av medarbetare". Med diskussion kring CX-mätningar och coachning för att utveckla kundupplevelsen.
Tusen tack alla deltagare! Ta del av några tips på området.


Varmt välkommen Akademikliniken!
Roliga nyheter! Vi är glada och taggade att få välkomna Akademikliniken som ny kund. Ska bli riktigt kul att få samarbeta kring finslipning av kundupplevelser.
Vi ser fram emot många givande stunder ihop. Nu kör vi!
Rundabordssamtal - Med fokus på promoters
Diskussionen gick varm på senaste Rundabordssamtalet. Temat var: Med fokus på promoters. Deltagarna var som vanligt bjussiga att dela med sig av sina erfarenheter och idéer på området. Roligt!
Punkter som det diskuterades kring var bland annat:
- Att arbeta strukturerat med sina promoters
- Identifiering av promoters beteenden & värden
- Sätt att boosta & utveckla relationen till promoters
Varmt tack till alla deltagare!

Victoria Preger, Enento Group, ger en teaser om deras lojalitetsarbete
Victoria Preger, Marknadsdirektör på Enento Group, berättar kort om deras NPS-resa så här långt och hur det är att jobba med oss. Vi är så stolta och glada av att få vara med på resan tillsammans med detta kompetenta och grymma team.
Djupdykning i svarsfrekvens - rundabordssamtal
Det blev en finfin diskussion på det senaste Rundabordssamtalet - ett nätverksevent inom NPS-Nätverket - som hölls den 4 juni. Temaområdet för diskussionen var "Hur får man kunderna att vilja ge feedback?"
På nätverksträffen hölls en fördjupad diskussion kring svarsfrekvens i kundundersökningar. Vad är en bra svarsfrekvens, vilka faktorer påverkar den och hur kan man jobba för att öka svarsfrekvensen - var områden som diskuterades.
Kontentan blev att det är många faktorer som påverkar andelen som svarar på kundundersökningar och det gäller att ta till actions på fler plan för att nå ökad svarsfrekvens.
Några faktorer som påverkar svarandet (utan rangordning på effekt) som det diskuterades kring var bland annat: datakvalitet, metodval, tidpunkten för utskicket, befintlig kundrelation, avsändaren, längd på enkäten, målgrupp, rubrik i ämnesrad, ämne, design och utformning samt trygghet.
Att aktivt jobba med datakvaliteten är centralt för att få in fler svar. Det gäller att ha aktuella kontaktuppgifter. Här går det att skaffa sig rutiner för att upprätthålla god kvalitet på sin data.
Genom att göra en inventering i vilka faktorer som riskerar att påverka svarsfrekvensen och agera för att minimera påverkansgraden har man stora chanser att få en bra svarsfrekvens.
Under Rundabordssamtalet togs det också upp tips och idéer som kan stimulera till högre svarsaktiviteter. Till exempel som att skicka ut ett pre-letter med information om att "en undersökning är på gång" till de man riktar undersökningen till, är ett effektivt och uppskattat sätt att öka medvetenheten och viljan hos mottagaren.
Ett varmt tack till alla deltagare för en intressant och givande dialog.

Välkommen Teknisk Fastighetsservice!
Har precis haft ett jättetrevligt uppstartsmöte med Barbro Karlsson och Björn Hultberg på Teknisk Fastighetsservice.
Vi är så glada och taggade att komma igång med automatiserade uppföljningsenkäter av deras serviceärenden.
Teknisk Fastighetsservice strävan är att kvalitetssäkra och säkerställa att de alltid utför sina serviceleveranser till maximal kundnöjdhet. Detta för att belysa vikten av att vårda sina kunder på absolut bästa sätt.
Helt rätt tänk att värna relationen till sina kunder och att involvera dem i företagets utvecklingen! Vi ser fram emot vårt samarbete. Varmt välkomna som uppdragsgivare!
Föredrag av Läkare utan gränser
Vi vill rikta ett ödmjukt och uppskattande tack till Anna Blideman, Oliver S. Schulz, Antonia Danielsson och Anna Enlund från Läkare Utan Gränser / Médecins Sans Frontières (MSF) som höll ett föredrag om sin verksamhet för våra mearbetare och kunder.
De berättade om hur det är att jobba i skarpt läge ute på fältet. Ett oerhört viktigt arbete! Berörande!
Vi är stolt Fältpartner till Läkare Utan Gränser! Du kan läsa mer om vårt samarbete här.
Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där de behövs mest. De bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.
Varje år utförs omkring 3 200 internationella fältarbetare, tillsammans med cirka 32 000 lokalanställda, uppdrag för Läkare Utan Gränser i över 70 länder runt om i världen. 1999 tilldelades Läkare Utan Gränser Nobels fredspris.
NPS-Studiebesök hos UC
Stort tack Emma Pluntky Martin och Victoria Preger från UC för en lyckad eftermiddag och för att ni så frikostigt delade med er av ert lojalitetsarbete på NPS-Studiebesöket* den 7 november!
Temat var: Att involvera och engagera verksamhet och medarbetare inom lojalitetsarbetet, och vi fick bland annat höra hur UC byggt upp och jobbar med sitt cross-functional team, hur de satsat på internutbildning för ökad kunskap och förståelse av arbetet, hur de skapat engagemang och nyfikenhet kring kundinsikter och kundupplevelser.
Här är en topp-3-summering från nätverksträffen om hur man på bästa sätt kan få med sig hela verksamheten i lojalitetsarbetet:
1) Jobba strukturerat (med fasta ramar men friare tyglar inom ramarna), och bygga upp NPS-programmet successivt genom att skapa business case inom ett affärsområde och växla sen upp programmet efter det.
2) Hitta en eller flera interna eldsjälar och även externa stjärnor som boostar och effektiviserar arbetet.
3) Utbilda medarbetare inom NPS-metoden och involvera dem genom att lyfta fram alla positiva effekter och sprida peppande kundkommentarer.
Emma och Victoria, ni har gjort ett fantastiskt fint jobb!
*NPS-Studiebesök är en nätverksträff inom vårt NPS-Nätverk.