
Nyhetsbrev 2025 | No. 2
Hej! Välkommen till vårt nyhetsbrev. Trevlig lässtund!
När lojalitet blir affär – då pratar vi riktig CX-effekt. För det är när kundernas lojalitet påverkar sista raden som du har något på gång. I det här nyhetsbrevet delar vi med oss av konkreta insikter om hur du ökar värdet av ert CX-arbete – både från vårt senaste frukostseminarium och webinar, plus i vår senaste Djupdyk-artikel.
Det handlar om att koppla kundlojalitet till affärsresultat, undvika vanliga fallgropar och få hela organisationen att dra åt samma håll. Läs, lyssna och titta på en massa CX-tips! För som Obama sa: Mät rätt. Agera smart. Och räkna hem resultatet. (Eller det kanske inte var Obama som sa det, utan vi på MarketDirection 😉).

Hur mäter och ökar man affärsvärdet med CX-arbetet?
För att komma i gång med ekonomiska beräkningar kring CX-utveckling och ökad kundlojalitet är det ett effektivt angreppssätt inom NPS-metoden att segmentera kundbasen i lojalitetsgrupper. Genom att analysera hur genomsnittsvärden skiljer sig mellan Ambassadörer, Passiva och Negativa – i termer av affärseffekter – får du värdefulla insikter.
Ett centralt perspektiv i sådana analyser är kundlivsvärdet, Customer Lifetime Value (CLV). Genom att titta på kundlivslängd, omsättning och lönsamhet per kund får du en helhetsbild av hur rätt kundupplevelser och stark lojalitet påverkar affären över tid.
På vårt frukostseminarium den 28 maj pratade vi om CX i framkant tillsammans med vår samarbetspartner Forsta. Vi gick igenom flera konkreta exempel på hur effekterna av CX-arbete kan mätas – och varför det är avgörande. När du kan mäta effekten kan du också förstå vad som driver den, och prioritera insatserna där de gör störst skillnad. Det blev ett mycket givande och uppskattat seminarium – med stor sannolikhet blir det ett nytt till hösten.
Har ditt företag koll på vilket affärsvärde ert CX-arbete faktiskt skapar? Det är först när kundupplevelsen möter affärsresultaten som det verkligen händer. När du kopplar ihop CX med era KPI:er visar det resultatet av satsningarna för ledningsgruppen.
Vi har under det senaste året sett att många företag minskat sina investeringar i CX. Ofta beror det på att värdet inte är tydligt. Det kan bottna i att man inte vet hur man ska ta sig an mätningen. Men det finns enkla metoder att använda – och vi hjälper gärna till att koppla CX-arbetet till nyckeltal som NPS. På så sätt blir det lättare att se värdet av att lyssna, förstå och agera på det som driver kundlojalitet – och engagera i ledningsrummet.
Ny del i artikelserien Djupdyk!
I början av året lanserade vi artikelserien Djupdyk! – för dig som gillar "more is more", utan att det kostar på miljön. Nu är del två live, och den ger en tydlig bild av vilken bredd och potential som finns när du arbetar med nyckeltalet och metoden NPS på rätt sätt.
Vi lyfter vikten av ett starkt, actiondrivet lojalitets- och förändringsarbete där verksamheten kan växa effektivt med omtanke om kunden. Du får konkreta tips på vilka systemfunktioner som behövs, hur du ställer rätt frågor i enkäter och varför både strukturerad och ostrukturerad feedback behövs för att få hela bilden.
Vi betonar också hur avgörande det är att involvera medarbetarna i arbetet – och hur du kopplar CX till affären för att skapa verklig effekt.
Ta del av vårt senaste webinar här
Missade du vårt lunchwebinar ”Hur du säkrar tillväxt och minskar kundtapp med stöd av CX och NPS – en guidning till mätbara effekter”? Ingen fara – nu kan du se det i efterhand.
Under webinariet visar vi hur du kopplar CX och NPS till era affärsmål, med tydliga metoder och mätbara resultat. Du får ta del av konkreta case som visar hur kundarbetet kan ge resultat i form av ökad tillväxt och längre kundlivslängd.
Låt dig inspireras av hur ni kan säkerställa att ert CX- och NPS-arbete ger tydlig affärseffekt – och skapa internt genomslag. Bara att registrera sig och titta när det passar dig!
Få tips & inspiration till ditt arbete via Lojalitetspodden!
I Lojalitetspodden pratar vi om verkligt kundfokus – och om hur vårt verktyg Customer-Spirit Index hjälper företag att mäta, stärka och förankra kundupplevelsen i hela organisationen.
Vi diskuterar hur du får ledningen med på CX-tåget, hur AI kan förstärka nyttan av kundfeedback, vanliga fallgropar i NPS-arbetet och hur du prioriterar rätt för att öka lojaliteten.
Avsnitten dissekerar CX-management, kundupplevelse och lojalitetsdrivet förändringsarbete – med särskilt fokus på NPS som metod.
Tyck till om nyhetsbrevet
Vad tycker du om nyhetsbrevet? Vad vill du läsa om?
Vi uppskattar om du vill dela med dig av dina tankar. Det hjälper oss att göra nyhetsbrevet bättre och mer värdefullt. Enkäten tar bara 1 minut. Ditt deltagande är anonymt.
Tack för att du läste vårt nyhetsbrev!
Vi på MarketDirection önskar dig en riktigt fin sommar – med lagom mycket sol, oväntade glasspauser och massor av fina kundupplevelser.
Du vet väl om…
…att vi är helhetsleverantör inom kunddriven affärsutveckling och experter inom CX och NPS. Vi hjälper dig att optimera ert CX- och NPS-arbete och jobba med kundlojalitet som stark tillväxtmotor. Lär mer om våra tjänster och kontakta oss gärna om du har frågor eller önskar hjälp!
