TIPS & RÅD

TIPS OM NPS: MALLAR, CHECKLISTOR, INFOBLAD

Gott att du är här. Här kan du ta del av tips och checklistor om hur man driver ett effektfullt och framgångsrikt lojalitetsarbete med hjälp av lojalitetsmetoden NPS för att få en stabilare grund att stå på. Om du vill komma åt något av de övergripande informationsbladen är det bara att klicka på bilden och ladda ner. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du vill veta mer inom respektive område!

Mall FÖR Programplan FÖR NPS

Att starta upp och driva ett NPS-program kan göras på många olika sätt. Viktigt i alla sammanhang är att noggrant diskutera och tänka igenom olika aspekter av programmet, dess omfattning, vilka resurser som krävs och inte minst att definiera mål och syfte med programmet. Ta del av en översiktlig mall.

GDPR-anpassning av NPS-program

När din verksamhet genomför undersökningar kopplade till ett NPS-program (eller andra former av undersökningar) så hanteras det i regel en mängd personuppgifter. Här kommer en övergripande checklista med punkter som kan ge dig lite input på vad du kan behöva tänka på.

Infoblad – eNPS

Allt fler företag och organisationer väljer att implementera NPS-metodiken i medarbetarundersökningar där syftet är att identifiera och förstå drivkrafterna till medarbetares engagemang och framtida lojalitet. Här kan du hitta några viktiga punkter att diskutera kring innan du sätter igång ditt eNPS arbete samt exempel på en del av de frågor som en eNPS-undersökning kan innehålla.

Infoblad – Säljutvärdering

Olika kundmöten har också olika stark påverkan på kundlojalitet. Hur skapar man ett effektivt system för utvärderingar av säljmöten?

Ta del av våra tips och ett förslag på vanliga frågor kring säljutvärderingen nedan.

Övning i kundcentrering​

Margareta Boström, konsumentbeteende-expert, som skrivit boken Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer, delar med sig av ett avsnitt i boken som kan ses som en tänkvärd övning i kundcentrering.

Kontakta

Nyfiken på att veta mer eller önskar få råd om hur du kan effektivisera eller realisera ett NPS-program? Tveka inte att kontakta oss.

När du registrerar dina uppgifter kommer vi att ta kontakt med dig för att följa upp om du är intresserad av våra tjänster eller om vi kan hjälpa dig på annat sätt. Vi kommer även att lägga in dina uppgifter i vårt crm-system i samma syfte. I och med att du lämnar dina uppgifter här anses du ha godkänt detta. Om du vill att vi raderar, rättar eller ändrar dina uppgifter är du välkommen att kontakta oss på gdpr[at]marketdirection.se. Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles sekretesspolicy och användarvillkor gäller.

INPUT om svarsfrekvens

Hur kan man öka svarsfrekvensen i sina kundundersökningar?

En fråga som dyker upp då och då. Det finns ett och annat man kan tänka på. Och det finns fler saker som påverkar viljan att svara. En är vilken relation du har till målgruppen du söker svar ifrån. En annan är till exempel vilken tjänst och produkt du erbjuder.

Här kommer 5 snabba knep:

👉 Ha en tydlig avsändare – det ska vara tryggt att svara, inbjudan ska skapa förtroende och trygghet

👉 Förmedla i inbjudan ”What’s in it for me” – beskriv syftet med undersökningen och vad man själv kan få ut av sitt deltagande

👉 Håll undersökningen kort och relevant – skriv hur lång tid det tar att svara och se till att det tar just så lång tid att besvara den

👉 Välj rätt kanal för just målgruppen – vilken är den naturliga kanalen i det enskilda fallet, e-post, sms, instagram etc?

👉 Ge tillbaka – berätta hur du kommer att använda resultatet genom att återkoppla actions

Det finns mer därtill. Men det får inte plats här. 😌