NYHETER

NYHETER OM KUNDLOJALITET

Här lägger vi löpande upp nyheter, info, boktips och teasers om event etc som har kopplingar till det område som vi vurmar för – kundlojalitet, kundupplevelser, medarbetarengagemang för ökat kundfokus och hela resan som detta lojalitetsarbete handlar om. Mejla gärna till nina[at]marketdirection.se om en nyhet eller till exempel ett boktips som du tycker vore kul att fler kan ta del av. 

Förstå och lyssna på kunder och medarbetare

Viktigt att lyssna & ha dialog i oroliga tider

På MarketDirection är vi experter på att ställa frågor och, kanske framförallt, på att lyssna. Våra NPS-program är uppdragsgivarnas öron ut mot kunderna, medarbetare och mot marknaden. Genom att löpande ställa frågor, lyssna och analysera kan verksamheter kalibreras och utvecklas. I den tid av osäkerhet som råder är det extra relevant att fortsätta vara lyhörd.

Bara en sak är säker; ingen vet vad som kommer härnäst. Att under tiden kontinuerligt analysera feedback från kunder och medarbetare, tillsammans med annan omvärldsdata, kan vi upptäcka förändrade beteenden och attityder. På så sätt kan vi göra vårt absolut bästa i att förbereda oss på de förändringar som kommer att krävas av alla verksamheter i framtiden.

Vi genomför dagligen mängder av olika kund- och medarbetarundersökningar på över 40 marknader världen över. Det är tacksamt med så mycket data att jämföra med, och vi delar självklart med oss av våra insikter kring svarsbeteenden mm till den som är intresserad, det är bara att höra av sig.

Nu hejjar vi på alla våra hjältar inom sjukvården & andra samhällskritiska funktioner & ser till att ta oss igenom detta tillsammans, så helskinnade vi kan. Och så fortsätter vi att lyssna – på myndigheter, kunder & medarbetare.
Vi flyttar fram NPS-Dagen

Vi flyttar NPS-Dagen till 27/8

Med anledning av den drastiska utvecklingen av coronaviruset kommer vi att ta det säkra före det osäkra och flytta fram NPS-Dagen till den 27 augusti. Detta för att minska risken för såväl smittspridning som oro.

Det innebär att vi ställer in vårens tillfälle och att det därmed INTE kommer att bli någon NPS-Dag den 26 mars. Agendan och temat för NPS-Dagen torsdagen den 27 augusti är exakt densamma. Detsamma gäller klockslag och plats.

Det går bra att anmäla sig till eventet den 27 augusti redan nu. Läs mer om dagen och anmäl dig HÄR.

Uppsnack inför NPS-Dagen den 26 mars - nytt avsnitt i Lojalitetspodden

Uppsnack inför NPS-Dagen - Poddavsnitt

Nu närmar sig NPS-Dagen med stormsteg. Vi ser verkligen fram emot att få träffa alla deltagare snart.

Vi är peppade inför dagen och har spelat in ett poddavsnitt med några godbitar om vad som kommer att hända, som en uppvärmning.

Lyssna på!

NPS-NÄTVERKET 3.0

Nu har vi tagit nästa kliv med NPS-Nätverket. Ett nätverk för dig som jobbar med kundupplevelser och kundlojalitet kopplat till Net Promoter Score. Här kan du:

✔️ Inspireras
✔️ Dela erfarenheter
✔️ Få nya idéer & insikter
✔️ Utmanas & utvecklas
🌱Och ta med allt till NPS-arbetet på hemmaplan.

Läs mer om nyheterna och anmäl dig till medlemslistan här!

Poddavsnitt med tips om NPS-metoden för B2B
Lojalitetspodden

Nytt poddavsnitt! Funkar Net Promoter Score för företag som säljer till företag? Jajamän säger vi, ungefär hälften av våra NPS-uppdrag är just B2B-relaterade. Grundprinciperna är desamma både inom B2B och B2C, men utmaningarna lite olika och för att få full effekt av sitt NPS-program och högt internt engagemang finns en hel del saker att tänka på.

I detta avsnitt av Lojalitetspodden delar vi, Johan Laudon och Dan Haneklint från MarketDirection, med oss av våra erfarenheter från mängder av NPS-projekt från företag som säljer till företag – och bjuder på våra bästa tips och tricks för ett framgångsrikt NPS-arbete. Önskar dig en glad lyssning!

Poddavsnittet hittar du här:
https://www.marketdirection.se/kunskapsdelning/podd/

Specialpris på Tomas Lydahls bok WOW Så får du dina kunder att rekommendera dig

Ett bokerbjudande till dig...

Specialerbjudande för dig som anmält dig till NPS-Dagen!

Nu kan du förbeställa Tomas Lydahls bok ”WOW! Så får du dina kunder att rekommendera dig” till specialpriset 199 kr*, inkl moms, och få boken på plats på NPS-Dagen.

Du förbeställer den genom att swisha 199 kr till 123 254 1605 och skriva WOW NPS i meddelandefältet plus DITT NAMN.

Boken kommer också att finnas tillgänglig att köpas på plats till samma pris.

Boken kommer också att finnas tillgänglig att köpas på plats till samma pris. Men om du inte förbeställer boken är risken att de tar slut på plats.

Tomas Lydahl är inspiratören, föreläsaren och författaren som kommer att tala på NPS-Dagen. “Alla kunder älskar att skryta om er om ni bara ger dem en anledning”.

PÅ NPS-Dagen kommer Tomas att visa hur du skapar en WOW-upplevelse som gör att kunden skryter om ditt företag. Han får dig att inse att kunderna kan bli det bästa säljteamet företaget någonsin haft.

*Boken kostar normalt från 269 kr.

Läs mer om NPS-Dagen här
Teknisk fastighetsservice - automatiserade uppföljningsenkäter av sina serviceärenden

VÄLKOMMEN Teknisk Fastighetsservice

Har precis haft ett jättetrevligt uppstartsmöte med Barbro Karlsson och Björn Hultberg på Teknisk Fastighetsservice. Vi är så glada och taggade att komma igång och börja mäta automatiserade uppföljningsenkäter av deras serviceärenden.

Teknisk Fastighetsservice strävan är att kvalitetssäkra och säkerställa att de alltid utför sina serviceleveranser till maximal kundnöjdhet. Detta för att belysa vikten av att vårda sina kunder på absolut bästa sätt.

Helt rätt tänk att värna relationen till sina kunder och att involvera dem i företagets utvecklingen! Vi ser fram emot vårt samarbete.

NPS-Dagen 26 mars, NPS-event om kundlojalitet och kundupplevelser

VÄLKOMMEN TILL NPS-Dagen 26/3

Vill du få inspiration, erfarenhetsutbyte och tips om hur du kan öka kundlojaliteten med hjälp av Net Promoter Score? Kom på NPS-Dagen.

Temat för den 10:e upplagan av detta NPS-event är:
"Med fokus på promoters! Öka effekten av ditt NPS-program med aktivt ambassadörsarbete".

Ett efterfrågat och hett ämne. Det finns fortfarande platser kvar. Läs agendan och anmäl dig till NPS-Dagen här: https://www.marketdirection.se/nps-natverket/nps-dagen/.

Intressant föredrag av Läkare Utan Gränser

FÖREDRAG AV LÄKARE UTAN GRÄNSER

Vi vill rikta ett ödmjukt och uppskattande tack till Anna Blideman, Oliver S. Schulz, Antonia Danielsson och Anna Enlund från Läkare Utan Gränser / Médecins Sans Frontières (MSF) för att ni kom förbi oss och höll ett föredrag om er verksamhet och hur det är att jobba i skarpt läge ute på fältet. Berörande. Kolla gärna bildspelet som är länkat i bilden.

Roligt att så många kunde komma och lyssna!

Rundabordssamtal NPS-Nätverket, förberedelser NPS-ekonomi

TRÄFF MED KOPPLING TILL NPS-EKONOMI

Vilket team på nätverksträffen den 5 december!
Förberedelser för NPS-ekonomi var temat för diskussionen.

Några av de punkter som diskuterades:
- Vilken affärsnytta ska NPS-programmet och CX-arbetet ge?
- För att kunna lägga resurser på NPS-programmet och CX-arbetet behöver man veta värdet av det. Hur ska man tänka här?
-Hur krokar lojalitetsarbetet in i affärsstrategierna/affärsmålen?

Tack för ett givande Rundabordssamtal!

MarketDirection finns att följa på LinkedIn

FÖLJ OSS PÅ LINKEDIN

Varmt välkommen att följa oss på LinkedIn.

Där lägger vi löpande upp inlägg som har kopplingar till det vi gillar.

Vill du få tips, idéer och lärdomar om ämnen som är kopplade till NPS, lojalitet och kundupplevelser, medarbetarengagemang och affärsutveckling med kundfokus?

Då rekommenderar vi dig att titta in på vår företagssida på LinkedIn och bli en följare.

Nyheter kundcase med Tele2 IoT NPS, kundlojalitet

Case med Tele2 IoT

”Att skicka undersökningar till våra kunder två gånger per år har hjälpt oss etablera och upprätthålla bättre relationer med våra kunder. Deras feedback hjälper oss med vår processoptimering” Greg Lensch, CEO på Tele2 IoT.

Vi är glada och stolta att få hjälpa Tele2 IoT med deras lojalitetsarbete.

NPS-Studiebesök hos UC - Nyhet om kundlojalitet

NPS-Studiebesök HOS UC

Vi hade årets sista NPS-Studiebesöket, den 7 november. Emma Pluntky Martin och Victoria Preger från UC stod värdar och för en lyckad eftermiddag!

Temat var: Att involvera och engagera verksamhet och medarbetare inom lojalitetsarbetet, och vi fick bland annat höra hur UC byggt upp och jobbar med sitt cross-functional team, hur de satsat på internutbildning för ökad kunskap och förståelse av arbetet, hur de skapat engagemang och nyfikenhet kring kundinsikter och kundupplevelser.

1) Jobba strukturerat (med fasta ramar men friare tyglar inom ramarna), och bygga upp NPS-programmet successivt genom att skapa business case inom ett affärsområde och växla sen upp programmet efter det.

2) Hitta en eller flera interna eldsjälar och även externa stjärnor som boostar och effektiviserar arbetet.

3) Utbilda medarbetare inom NPS-metoden och involvera dem genom att lyfta fram alla positiva effekter och sprida peppande kundkommentarer. Emma och Victoria, ni har gjort ett fantastiskt fint jobb!

*NPS-Studiebesök är en nätverksträff inom vårt NPS-Nätverk.

NPS-Dagen - nätverksträff Om kundupplevelser och kundlojalitet

En inspirerande NPS-Dag!

Sicket sorl direkt från start! Stort varmt tack till alla talare = Sara Mundt-Petersen, Thomas Fuchs, Matilda Ånöstam och Per Lange och tusen tack till alla deltagare på NPS-Dagen för en rolig, intressant och givande dag!

NPS-Dagen - nätverksträff Om kundupplevelser och kundlojalitet

10/10 NPS-DAGEN

Kom och låt dig inspireras av experter och inspiratörer på området och utbyt erfarenheter med andra som arbetar med NPS, kundlojalitet och kundupplevelser. Det är 9:e gången i ordningen som vi på MarketDirection arrangerar NPS-Dagen, en uppskattad halvdagskonferens för alla som arbetar med eller är intresserade av kundlojalitet, CX och NPS.

NPS-Dagen 10 oktober
MarketDirection Fältpartner till Läkare Utan Gränser

STOLT Fältpartner

Vi är stolt Fältpartner till Läkare Utan Gränser!

Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där de behövs mest. De bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Varje år utförs omkring 3 200 internationella fältarbetare, tillsammans med cirka 32 000 lokalanställda, uppdrag för Läkare Utan Gränser i över 70 länder runt om i världen. 1999 tilldelades Läkare Utan Gränser Nobels fredspris.

Här kan du läsa om samarbetet.

Tack för ert värdefulla arbete!

Nyheter - Lojalitetspodden med Johan Nordqvist

NYTT PODDAVSNITT

Nu finns det ett nytt avsnitt på Lojalitetspodden du inte får missa. Radarparet Johan Laudon och Dan Haneklint har denna gång fått gott sällskap av Johan Nordqvist, Area Director North & East Europe på HL Display.

I avsnittet delar Johan Nordqvist generöst med sig av sina erfarenheter med HL Displays lojalitetsarbete. Johan är huvudansvarig för genomförandet av deras NPS-program. God lyssning på Lojalitetspodden.se.

Vi passar på att tacka Johan för ett, som vanligt, trevligt och givande besök.

Nyheter om NPS Kundcase Allabolag

Utveckling med användarna i fokus

Allabolag.se har satt användarna i fokus i sitt affärsutvecklingsarbete. Att involvera sina kunder i viktiga affärsbeslut är något som de flesta vill, men få vågar. Det kräver både mod och tålamod.

För affärsutvecklarna på allabolag.se var det dock en självklarhet att bjuda in användarna av tjänsten i ett tidigt skede när nya funktioner, hypoteser och affärsmodeller skulle testas.

Här kan du läsa mer om hur vi på MarketDirection hjälpte till med kundinsiktsarbetet när premiumtjänsten Allabolag Plus skulle utvecklas.​
Nyheter om kundlojalitet, NPS och kundupplevelser i Lojalitetspodden

Nyfiken på kundlojalitet och NPS?

Då är detta podden för dig! Du når podden här. Vi på MarketDirection har startat Lojalitetspodden. En programserie där vi diskuterar kundlojalitet med fokus på NPS-metoden.

Vi tar upp specifika områden, olika case och delar med oss av erfarenheter. I varje avsnitt har vi en gäst som kommer och delar med sig av sina erfarenheter och expertis.

Exempel på vilka som förgyllt podden med värdefull funderingar är: Mikael Ahlström – Digitalisering, kundlojalitet och NPS

Axel Tandberg – GDPR och NPS

Hanna Mannberg – Om eNPS

Maggie Boström – Om kundresan – dess påverkan på kundrelationer & lojalitet.
Nyheter om NPS och kundlojalitet - Rundabordssamtal

Rundabordssamtal med NPS-Nätverket

”Sjösättning av NPS-program på fler marknader.” Det var det heta diskussionsområdet på det senaste Rundabordssamtalet med NPS-Nätverket som gick av stapelns den 29 augusti 2019. 15 deltagare från NPS-Nätverket var med och delade med sig av sina erfarenheter på området.

Här kommer tre tips på vägen till att få en effektfull NPS-resa:

– Ha en programplan som blandar både strategi och taktik för vart man vill komma de närmsta åren.

– Kör igång med en marknad för att hitta framgångsfaktorer och kopiera därefter piloten till övriga marknader.

– Hitta eldsjälar på berörda avdelningar i organisationen som hjälper att driva programmet och förändring.

Öppet för medlemmar i NPS-Nätverket.

Anmälan sker till Nina Laudon, nina[at]marketdirection.se.
NPS-Nätverket nätverksträffar om kundlojalitet och kundupplevelser

NPS-Nätverket 2019

NPS-Nätverket utökas med ytterligare en nätverksform – NPS-Ledning, med utrymme att diskutera Strategi och NPS Management.

Det här är ett nätverk för inspiration och erfarenhetsutbyte om upplevelser och lojalitet i allmänhet och NPS i synnerhet.

För dig som arbetar med detta får du möjlighet att delta i olika nätverksforum.

Och inte minst att interagera med andra företag, både B2B och B2C, som använder NPS-metoden för att stärka och utveckla kundlojaliteten och kundupplevelser.

Läs mer och anmäl dig till NPS-Nätverket här!

online-utbildning om NPS

Fler och fler upptäcker vikten av att alla medarbetare har en grundutbildning om NPS.

Med den här utbildningen får medarbetarna inte bara kunskap om metoden utan din organisation kan utgå från samma grund och prata samma språk.

En viktig aspekt i utbildningen har varit att ge inspiration och öka förståelsen för lojalitetsarbetet, och medarbetarens egen del i det. Detta tillsammans förenklar och effektiviserar lojalitets- och förändringsarbetet betydligt.

Sagt om vår grundutbildning:

”Kortfattad men grundlig. Känns som att jag har god förståelse nu.”
”Lagom lång, smidig och pedagogisk.”
”Väldigt intressant arbetssätt som jag tror kan implementeras väl på företaget där jag jobbar på.”